Pre
izvesnog vremena pisao sam esej o cilju filozofije i nastave filozofije. Bila
je to predispitna obaveza iz predmeta Metodika nastave filozofije. Pripremajući
taj kratki rad susreo sam se sa nizom teškoća. Studirajići, mi se vežbamo i u
pisanju. Gotovo iz svih predmeta koje na fakultetu polažemo pišemo minimum
jedan rad. Većina tih radova se tiče nekog problema unutar neke filozofske
oblasti. Međutim, ni u jednom od tih radova (bar u mom slučaju) tema nije bila
cilj filozofije i nastave filozofije. Pišući rad i razmišljajući na tu temu,
shvatio sam važnost i povezanost tih pitanja. Navešću dva problema koja su
najpre iskrsla. Prva teškoća sa kojom sam se susreo je brojnost tema, autora i ideja
koji su mi se nametnuli. To moje iskustvo me podsetilo na reči jednog
savremenog filozofa, Fridriha Vajsmana, koji u svom tekstu Kako shvatam filozofiju piše sledeće:
„Čim
sam seo da razmišljam o tom pitanju, obasulo me toliko mnogo ideja koje se međusobno
prepliću, da nisam mogao sve da ih uzmem u obzir“
Druga
teškoća je vezana za objektivnost. Ako su pitanja o kojima treba da pišem
filozofska i naučna (a ja verujem da jesu), onda ih tako moram i tretirati.
Drugim rečima, moram nekako staviti u zagrade sve ono što je meni blisko u
filozofiji (teme i filozofi koje ja najviše cenim i koji mene zanimaju) i
pokušati da o tim pitanjima nepristrasno sudim, da to u zagradama i ono van
njih posmatram na isti način. Sa druge strane, moje je mišljenje da svaka
filozofija sadrži nešto lično i individualno. To lično, iako nema presudan
uticaj na filozofsku poziciju, na njeno prihvatanje ili neprihvatanje, ono je
ipak na određeni način „oboji“.
Mnogo
pitanja i zapažanja nije moglo da bude sadržano u mom seminarskom radu. Ipak,
rešio sam da ih zabeležim i da se sa njima malo detaljnije pozabavim. Njih ću
objavljivati pod nazivom Upoznavanje sa
filozofijom. Prvo na red je došlo pitanje predrasuda o filozofiji. Iako se ne
moraju razumeti na ovaj način, pod predrasudama ću ovde podrazumevati pogrešno
i neosnovano mišljenje – mišljenje koje je prihvaćeno od strane velikog broja
ljudi i koje, premda polemičkog i neobaveznog karaktera, ima status religioznih
dogmi. Podelio sam ih u dve grupe, na unutrašnje i spoljašnje. Prve potiču iz
sfere filozofije, a druge van nje. U ovom tekstu pisaću o drugoj klasi. Nekom
se to pitanje može učiniti nevažnim. Ako stvari posmataramo sa aspekta
profesionalne i akademske filozofije, onda ono verovatno jeste takvo. U okviru
filozofije mnogo važnije bi bilo detektovati predrasude o filozofiji koje
potiču iz same filozofije, jer su one mnogo opasnije i razornije po nju. Ipak,
ako se ovim pitanjem pozabavimo iz jedne šire perspektive, onda se čini da ono
nije nevažno. Ta perspektiva se tiče položaja filozofije u savremenom svetu,
ili da se ograničimo na naš deo sveta, položaja filozofije u našem društvu.
Možemo načelno konstatovati da smo mi u pogledu filozofije, srednje razvijeno
društvo. To znači da nismo potpuno zaostali, ali da nismo ni vodeći u tom polju.
Stvari se menjaju na bolje, to je bar moje mišljenje. Važno je držati korak sa
ostatkom sveta, a mi smo do pre koju deceniju delom bili u raskoraku, a jednim
delom smo išli u suprotnom smeru. Sa druge strane, ne treba iz jedne krajnosti preći u drugu, ali to je pitanje koje ne yavisi od nas i koje nije tema ovog teksta. Predrasude o filozofiji o kojima ćemo dole
ponešto reći su široko rasprostranjene među ljudima. Nešto ih produkuje i to u
velikom obimu. Sa druge strane, veoma teško ih je ukloniti i neutralisati, jer
ostavljaju utisak nečeg prirodnog i samorazumljivog. U našoj državi, diplomirani
filozofi, ukoliko ne nastave da se usavršavaju i bave naučnim radom, mogu da
rade u srednjim školama i eventualno kao novinari. Društveni sistem i percepcija
filozofije od strane većine ljudi su takvi da su to jedine opcije koje su istovremeno
vezane za studije filozofije. U nekim drugim delovima sveta to nije tako. Zbog
toga ćemo u delu ovog teksta pokušati da utvrdimo koji su izvori predrasuda o
filozofiji. Namera ovog teksta nije popularizacija filozofije (mislimo da tako
nešto nije ni potrebno ni moguće) već jednostavno promena svesti o filozofiji u
našem društvu, a to će dovesti do poboljšanja njenog položaja. Ovaj tekst se
delimično bazira na pokušaju autora da sredi i klasifikuje brojna mišljenja i
utiske o filozofiji onih ljudi koji nisu (dovoljno) upućeni u filozofsku
problematiku, a sa kojima se autor susretao i razgovarao.
Verujem
da je svaki student filozofije imao problem da ljudima oko sebe objasni čime se
on to na studijama bavi, koja pitanja i probleme izučava. Otprilike se zna (bar
delimično) šta to uče budući pravnici, filolozi, lekari, ekonomisti, istoričari,
u većoj ili manjoj meri inženjeri ili umetnici, ali šta studiraju budući
filozofi (ili bolje reći profesori filozofije) to malo ko zna. Mnogi se
prijatno ili neprijatno iznenade kada dobiju bar neke odgovore na to pitanje. Pored toga, teško je
objasniti ljudima (a ponekad i sebi) zbog čega je dobro (i korisno) da postoji
filozofija i da je neki ljudi izučavaju. Zahtev poput onog „To treba ukinuti,
nemamo nikakve koristi od toga“ često je posledica nedovoljnog poznavanja
predmeta o kome se govori. Nabrojaću nekoliko vrsta predrasuda o filozofiji
sa kojima sam se do sada
susreo.
Prvo,
činjenica je da u našoj sredini postoji negativan odnos prema filozofiji. Izraz
filozofiranje u običnom životu ima
podsmešljivu notu i veoma često se upotrebljava kada jedan sagovornik želi da
uvredi drugog, ili da ga diskredituje. Kada kao odgovor na nečiji komentar
čujete „Nemoj da filozofiraš“, „Gle filozofa!“ ili „Ne filozofiraj!“ to znači
ili „ne lupaj gluposti“ ili „ne komplikuj situaciju“. Filozofira onaj koji
umesto da traži odgovore postavlja “suvišna” pitanja i nervira svoje
sagovornike. Ono što sagovornici nazivaju “suvišnim pitanjima” u većini
slučajeva se svodi na traganje za odgovorom, iako oni toga nisu svesni. Ostavimo
po strani to što ima ljudi koji namerno komplikuju diskusiju, jer iz nekog
razloga ne žele ili im nije u interesu da se predmet rasprave razjasni do
kraja. Ta logika je sve prisutnija ne samo u svakodnevnom životu, nego i unutar
filozofije. Postoje krajnje dobronamerni ljudi koji postavljaju pitanja
nastojeći da obore neopravdane stavove i neosnovana uverenja, i da dodju do
istine. Takvi bi trebalo da su počastvovani kada ih sagovornici nazovu
filozofima, iako njihovi sagovornici time žele da ih uvrede.
Drugo,
postoje ljudi koji filozofe shvataju kao neke ozbiljne, pravične i mudre ljude
(koji nose naočare, imaju sedu kosu i obično nose bradu), koji „žive u nekom
svom svetu“ (koji ima malo veze sa stvarnim svetom), koji se bave nekim
ozbiljnim pitanjima (mada se pouzdano ne zna kojim), koji donose neke teške
odluke, koji vam mogu dati mnoge savete o svemu i svačemu, i slično. Postoji više
varijacija ove vrste ljudi. Jedni filozofe doživljavaju kao nekakve mistične
figure, proroke ili askete, koji pričaju neke mnogo pametne „stvari“ na nekom
nerazumljivom jeziku. Bitno je da oni brzo govore i da su uverljivi, da
privlače pažnju ljudi oko sebe – to je dovoljno da ih svrstaju u filozofe. To
što koriste dosta nepoznatih reči i što slušaoci ne razumeju smisao njihovog
izlaganja su takođe karakteristike poželjne da bi ih nazvali filozofima. Oni koji
tako razumevaju filozofiju „drhte“ na pomen Hegelovog ili Kantovog imena, a da nemaju
pojma o čemu su navedeni filozofi pisali. Drugi misle da su filozofi mentalno
bolesni ljudi, potom, da se dobar deo njih drogirao i pisao kojekakve ludosti,
i sl. Namerno sam opisujući ih upotrebljavao neodređene zamenice (neki, naka, neko,
nekakvi) jer je teško shvatiti šta ti ljudi podrazumevaju pod filozofijom.
Njihovo iskazano (i krajnje neosnovano) strahopoštovanje i divljenje prema
filozofiji veliko je kao i njihovo nerazumevanje iste.
Karakteristično
za prve dve grupe je to da njihovi pripadnici nemaju mnogo veze sa filozofijom.
Njihovo mišljenje o filozofiji nije formirano čitanjem filozofskih dela ili na
neki drugi način koji je u vezi sa filozofijom. Ono što je interesantno, bar
autoru ovog teksta, je to da među njima ima i obrazovanih ljudi koji se bave
oblastima iz savremene nauke, npr, medicinskih, bioloških, tehničkih ili
informatičkih nauka. Za očekivati je da ovu vrstu predrasuda imaju oni koji se interesuju
za ili bave humanističkim naukama, umetnošću ili religijom. Iako je i to
upitno, te nauke su više povezane sa tradicionalnom filozofijom od prirodnih
nauka, pa je za očekivati da se tu krije izvor predrasuda. Ali kada je nekom ko
je završio studije matematike, informatike ili biologije prva asocijacija na
filozofiju Hegel, onda je to zaista čudno. Verovatno da to ima veze sa
obrazovanjem i starosnim dobom tih ljudi, ali čak i to ne umanjuje začuđenost
pred navedenom situacijom.
Treća grupa su oni koji se interesuju za filozofiju i
čitaju filozofska dela, ali ih (u velikoj meri) pogrešno razumevaju. Za neke od
njih filozofija je jedan vid zabave ili lek protiv psiholoških kriza. Jedno od
njihovih obaveznih pitanja sagovorniku je “Koji ti je omiljeni filozof?”. Njima
su zanimljivi pojedini provokativni stavovi nekih filozofa i oni ih shvataju
kao buntovničke parole ili životne mudrosti. Oni ponekad citiraju misli velikih
filozofa i umetnika ili navode neke događaje iz njihovih života, i to pokazuje
da su oni čitali neke filozofske tekstove ili da su na neki način upoznati sa određenim
filozofskim sadržajima. Moguće je da neki od njih takvim ponašanjem žele da
pokažu kako su pametni i obrazovani, ali to nije najveći problem. Sećam se
jednog razgovora u kome je moj sagovornik, koji je razumeo filozofiju na
poslednjeopisani način, bio veoma oduševljen kada sam mu rekao da studiram
filozofiju, a nakon razgovora poprilično razočaran i besan, jer sam mu objasnio
da filozofija nije isključivo ono što je on mislio da jeste. Prethodna rečenica
ne pretpostavlja da ja znam a on ne zna šta je filozofija, već samo to da ja
znam o filozofiji više od njega. Mnoge teme koje je on pomenuo zaista pripadaju
oblasti filozofije, ali i mnogo toga što je porekao ili mu nije bilo jasno na
koji način je navedeno povezano sa filozofijom. Naš razgovor je bio kratak, ali
sam iz njega uspeo da zaključim sledeće. Njegovo oduševljenje je nestalo jer je
poljuljana njegova (po mom mišljenju) pogrešna predstava o tome da se
filozofija tiče isključivo etike, politike, kulture, istorije (polja
humanističkih nauka), religije, umetnosti, a da nema nikakve veze sa
metematikom, biologijom i drugim prirodnim naukama. Moji pokušaji da obrazložim
neko od tih područja filozofije emotivno su „dotakli“ mog sagovornika. Drugi
bitan aspekt te pogrešne predstave je uverenje da filozofija nije nauka, već da
je to pre svega pogled na svet, skup normi, principa i stavova koji učestvuju u
formiranju jedne ličnosti i koji su, kao takvi, stvar prihvatanja ili neprihvatanja
(a to zavisi od nečijeg karaktera). Drugim rečima, nije ih potrebno
obrazlagati, opravdavati, objašnjavati (bar u nekom sistematskom i naučnom
smislu). Često smo u prilici da čujemo izraze poput ovih - “njegova životna
filozofija je...” ili “u svom radu držao sam se sledeće filozofije...”. To
znači da je filozofija isključivo stvar izbora, a ne kriterijuma i argumenata,
što je prema mišljenju autora ovog teksta velika zabluda. Oba pomenuta aspekta
su pogrešna. Niti se filozofija tiče isključivo humanističkih disciplina, niti
je ona isključivo pogled na svet. Ona obuhvata i prvo i drugo, ali i nešto
treće.