Шумадијски блуз

Моја борба (2014 - 2018)

Подсећања — Аутор tarpe @ 22:57

Пишем опште филозофске текстове (дакле, не-научне али са филозoфском и научном подлогом).  Они нису на овом списку. Овде су текстови из културе, историје и политике које сам у протеклих неколико година објавио на свом и другим сајтовима:

1. Рокенрол. Мит или начин живота. Рокенролом против дроге. (2011)
2. (Ј)ој Србијо (Аве филозофи, 2014)
3. Кич и хиперпродукција глумаца (Шумадијски блуз, 2014)
4. У одбрану европског истока (Шумадијски блуз, 2015)
5. Грађанско и/или национално (1) (Шумадисјки блуз, 2015)
6. Грађанско и/или национално (2) (Шумадијски блуз, 2015)
7. Црњански у реду за одликовање (Шумадијски блуз, 2015)
8. Случај грађанина Чедомира Јовановића (Шумадисјки блуз, 2015)
9. О глумцима, старим либералима и новим левичарима (Двоглед, 2015)
10. Размишљања једног роба пред изборе (Двоглед, 2015)
11. Белешке о Марти Нусбаум и "оцени из владања" (Шумадијски, 2016)
12. Достојевски као мислилац (Звездани колодвор, 2016)
13. Задња пљуга, друже Ивице (Двоглед, 2016)
14. О суочавању са реалношћу или метафизика пропаганде (НСПМ, 2016)
15. Меморандум професора Кишјухаса (НСПМ, 2016)
16. Александар Вучић и приватни сектор - једна аналогија (НСПМ, 2016)
17. Реформисати реформу образовања (НСПМ, 2017)
18. Еластично интерпретирање устава (Видовдан, 2017)
19. Или је Вук сит или су све козе на броју (Видовдан, 2017)
20. Шта је нама Философија паланке? (Видовдан, 2017)
21. Нека ипак буде што бити не може (Видовдан, 2017)

Чуо сам много "критика" због тога што пишем - и на рачун тога зашто уопште пишем и на рачун тога шта то пишем. Не плаћају те, шта имаш од тога што пишеш. Пишеш, а "немаш леба да једеш", пишу само они који су се накрали и обезбедили на овај или онај начин. За све си ти у праву и слажем се са готово свим што напишеш, али то у овој земљи "не пије воду". Све док будеш овако писао, нико те неће запослити.

Ћутати нећу и не могу! А нисам онај који лупа у лонце и звижди на протестима. Нисам ни нешто гласан у кафани. Писаћу онако како умем на основу онога што знам. Писаћу да бих остао човек. Моје писање не угрожава моју егзистенцију. Ви који ћутите, а имате шта да кажете, ви сте моји опоненти.  Пишем против вас, али и због вас! Ви бисте да се све промени само од себе. Ви бисте да неко други мења државу за вас и у ваше име. Ви се са свим слажете, али то нећете/не смете да кажете. Ви бисте да причате, али не јавно. Нисам нешто "удобро" са Пешчаником, али је њихов слоган много моћан - АКО ВАМ ЈЕ ДОБРО, ОНДА НИШТА!

Два нова (новогодишња) текста:

22. Интелектуалци у раљама капитала и трулог морала (Видовдан, 2017)
23. Отворено писмо Душку Вујошевићу и Ненаду Ускоковићу (2018)

Петар Гордић, професор филозофије и логике, 05/01/2018



Историја Бечког круга

Dead Metaphysicians Society — Аутор tarpe @ 22:30
 
"Од 1895. године, на Бечком универзитету постојала је катедра за филозофију индуктивних наука коју је основао и до 1901. године водио Ернст Мах. Након њега, катедру је преузео Лудвиг Болцман (од 1902. до 1906. године), а потом и Адолф Штер.
       Због овога се у Бечу, у току наредних деценија, развила емпиријска филозофска традиција, која је била повезана, највише са природним наукама. Захваљујући Францу Брентану, емпиријски елементи су се у тим и другим односима појавили још раније. Антиметафизичку филозофију заступали су Теодор Гомперц и Фридрих Јодл. 1922. године катедром за филозофију индуктивних наука почиње да води Мориц Шлик. Као и његови претходници, и он је у филозофију "дошао" из физике. Своју дисертацију о пробијању светлости кроз разноврсне средине написао је под менторством Макса Планка и у чланку "Простор и врме у савременој физици" (1917) дао је прву филозофску оцену теорије релативности. Непосредно је комуницирао са водећим представницима егзактних наука - Планком, Ајнштајном, Хилбертом. За разлику од претходника (не само Болцмана, него чак и Маха), Шлик је био темељно упознат са филозофијом.
       Убрзо се око Шлика у Бечу оформио круг (група, кружок, семинар), у који су долазили не само студенти, него и научници заинтересовани за филозофију. Ту спадају не само његови најспособнији ученици, међу којима је посебно место заузимао Фридрих Вајсман, него, такође, и они који су већ докторирали, попут Нојрата, Цилзела, Фајгла, Јухоса, Нејдера; у круг је долазило и неколико Шликових колега - доценти Рудолф Карнап, Виктор Крафт, Феликс Кауфман, и то не само "чисти" филозофи, него и математичари заинтересовани за филозофију - професор Ханс Хан и доценти Менгер, Радакович и Гедел. Овакав састав учесника осигуравао је веома висок ниво расправе. Учешће математичара и добро познавање математике од стране Карнапа, Цилзела, Нојрата, Вајсмана, Кауфмана појачавало је тежњу ка логичкој строгости и уредности. У форми кратких саопштења и дугих расправа разматрана су логичка и епистемолошка питања, а захваљујући високој квалификованости и интелектуалној смелости водећих учесника, пре свега Шлика, Карнапа, Нојрата, Вајсмана, Хана, Цилзела, често им је полазило за руком да добију интересантне резултате. Била је то заједничка конструктивна интелектуална активност, а не усвајање теза учитеља. Тон није задавао једино Шлик. У знатној мери утицајни импулси су долазили од Втгенштајна, иако он никада није присуствовао састанцима круга. Посреденици су били Шлик и Вајсман, који су се састајали с њим када је био у Бечу. У великој мери су се ослањали на његов "Логичко-филозофски трактат.""

Виктор Крафт, Бечки круг. Рађање неопозитивизма, (руска верзија), стр. 37/38

Са руског превео Петар Гордић

Логички позитивизам је једна "слепо" оспоравана, али и "слепо" хваљена филозофска доктрина. Слепило долази од напознавања, незнања, од идеолошког погледа на ствар филозофије ... Крафт је један од саучесника у раду Бечког круга, групе која је носилац филозофије неопозитивизма. Читајте ову књигу!
 
 
 

Powered by blog.rs